Minden a céges autókról

Tartósbérlet kiszámoló – mennyi az annyi?

2016. február 22. - cégeskocsi

Az egyik leggyakoribb kérdés, ami a tartósbérlet kapcsán felmerül, hogy „megéri-e”? Persze minden cég, minden eset más és más, hoztunk most egy konkrét példát, amin keresztül összevethetjük az autóvásárlást és a tartósbérlet konstrukciót.

Példánkban vegyünk egy német gyártmányú, családi diesel kombit, melynek vételára bruttó 5 580 000 Ft.

Ennek az autónak a bérleti díja tartósbérlet konstrukcióban öt éven át, évi 20 000 km futással számolva havi nettó 94 000 Ft. Ez az összeg tartalmazza az autó bérleti díján felül az összes egyéb felmerülő költséget a tankoláson és az útdíjakon kívül.

autó a pénzen

Azaz benne van például:

  • az összes szerviz (kötelező szervizek, és az esetleges meghibásodások javítása)
  • a téli és nyári gumik ára, cseréje, karbantartása, szezonon kívüli raktározása
  • a kötelező biztosítás, a teljeskörű casco (a gap biztosítással együtt, amely egy totálkár vagy lopás esetén fedezi a könyv szerinti érték és a biztosító által fizetett díj közötti különbséget)
  • a cégautóadó és gépjárműadó, valamint
  • belföldi gépjárműmentés.

Lényegében a havi díjon felül tényleg csak tankolni kell az autóba.
A havi díjat megszorozva a 60 hónappal az autó teljes költsége nettó 5 640 000 Ft. Ha az autót nem 100%-ban használjuk üzleti célra, akkor erre még rájön a magánhasználat arányában az áfa is. Általánosságban mondhatjuk, hogy a 25% magán - 75% üzleti felhasználás reális, így az összegre a 27% áfa egynegyedét még számoljuk hozzá, így bruttó 6 020 700 Ft lesz a végösszeg, 25%-os magánhasználat esetén.

Az összeg több, mint a vételár, ráadásul a futamidő lejárta után az autót visszaadjuk. Vajon megéri ez így?

Nézzük meg, mennyibe kerül a vállalkozásnak, ha ugyanezt az autót megvásárolja inkább:

A vételár bruttó 5 580 000 Ft - vásárláskor semmilyen módon nem lehet a személyautó áfáját visszaigényelni - erre rájön a vagyonszerzési illeték, a KRESZ-ben meghatározott kötelező tartozékok stb., körülbelül 120 000 Ft. A használat végén levonódik az autó eladási ára, amit öt év múlva visszakapunk, ez piaci statisztika alapján 1 900 000 Ft, így a végösszeg 3 800 000 Ft lesz.

Eddig sokkal kevesebb, mint a tartós bérlet, de most jönnek az egyéb költségek, amikről az emberek hajlamosak megfeledkezni:

  • Adók: évi 105 600 Ft
  • Biztosítás (kötelező + Casco) évi 197 000 Ft
  • Szerviz: évi 95 000 Ft. A szervizköltséget is több ezer autóra vetített statisztikai átlag alapján számítottuk, ennél szerencsés esetben lehet kevesebb, de akár sokkal több is, ahogy a 2 év garancia lejár. Feltételezzük, hogy a szervizelés hivatalos márkaszervizben történik. A szervizköltség ÁFÁ-jának felét lehet visszaigényelni a hatályos törvények szerint, így azzal számoltunk.
  • Téli-nyári gumik költsége: évi 36 000 Ft, ugyanolyan gumikkal számoltunk, mint a tartós bérlet esetében, figyelembe vettük az évi 20 ezer kilométeres futásteljesítményt, és nettó összeggel számoltunk.
  • Mind a gumik, mind a szervizköltség tekintetében a bérbe adó cég statisztikáiból indultunk ki, vagyis magánszemély esetén ez az összeg valószínűleg magasabb lenne, hiszen a bérbeadó több ezer autót szervizeltet, így jelentős volumenkedvezményt tud elérni ezeken a költségeken is.

És végül jön az egyik legfontosabb költség, amiről mindenki szívesen megfeledkezik, pedig egy üzleti tervben muszáj figyelembe vennünk. Ez a költség a befektetés alternatív költsége, vagyis az az elmaradt hozam, amit akkor realizálhattunk volna, ha az autó vételárát a vállalkozásunk fejlesztésébe fektetjük inkább (pl árukészlet, berendezések, gépek vagy humán erőforrás). Azt feltételezzük, hogy a befektetett összeg egy szerény, évi 4%-os hasznot hozott volna, ha nem költjük el autóra, így keletkezik egy évi 223 000 Ft-os költségünk, vagyis egészen pontosan elmaradt hasznunk. Ez azért is fontos, mert felhívja a figyelmet a tartós bérlet egyik legfontosabb előnyére, arra, hogy nem igényel kezdeti, nagy összegű befektetést!

Az összes éves költségtételt összeadva kijön egy évi 656 600 Ft-os összeg, ez öt év alatt 3 283 000 Ft-ot jelent, ez hozzáadva az autó vételárához (mínusz az eladási ár) bruttó 7 083 000 Ft költséget jelent öt év alatt.

A különbség több mint 1 millió Ft! Ennyivel drágább, ha ragaszkodunk a saját tulajdonhoz. Ezt a pénzt másra is el lehetne költeni! És a tartós bérlet nemcsak pénzügyi előnnyel jár, hiszen még nem is beszéltünk a rengeteg kényelmi szolgáltatásról, a biztonságérzetről, és a kiszámíthatóságról. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cegeskocsi.blog.hu/api/trackback/id/tr648410668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dmwd 2016.02.24. 08:02:03

Abszolút hihető írás. A kedves lízingcég segítségével spórolok 1 gureszt, amíg az a befizetett összegből fedezi a kocsi árát, a működési költségét (alkalmazottak bére, adók, biztosítások, miegymás), sőt valószínűleg még nyereséget is termel. A leírt összegeken kár vitatkozni, mindenkinél más lehet, ezt a blogger is elismeri, de ez bizonyára nem a reklám helye.

silent man 2016.02.24. 08:24:05

2010-es (vagy újabb), magyarországi, maximum 110 000 km-t futott német dízel kombik száma 2.000.000 Ft-os vételárig, ma reggel a hahun : 0 (azaz nulla) db. Az eredeti ár 34%-án, fenti paraméterekkel nem lehet autót venni.
Nagyjából ennyit ér az egész kalkuláció is...

2016.02.24. 08:42:43

@silent man: Jól értem, hogy egyetlen ilyen kocsit sem kínálnak 2 millió alatt? Mert ha így van, ez még inkább alátámasztja a kalkuláció következtetését.

2016.02.24. 08:44:39

@pityókabor sommelier: @silent man: Ja nem, pont fordítva. Vedd azonban figyelembe, hogy a Hahu ár az egy irányár, az alku vége sokkal lennebb van. Szóval az 1,9 millió lehet esetleg 2,2, de a lényegen nem sokat változtat.

2016.02.24. 08:53:34

@silent man: @pityókabor sommelier: Ja nem, fordítva van, vagyis igazad van.

2016.02.24. 08:56:05

@pityókabor sommelier: Miért van az, hogy maga mindent kétszer mond, mindent kétszer mond?

StanLee · https://newsroll.net 2016.02.24. 09:07:41

Az egyik munkahelyemen eves atlag 60-80 ezer km-t tettunk meg. Ebben az esetben a fenti szamitas nem mervado, mert a lizingceg is jol tudja, hogy egy 3 eves, 180-200 km-t futott autot nem lehet eladni ertelmes aron, ezert vettunk mindig autot, sose lizingeltunk.

Egy masik munkahelyemen lizingelt kisbuszaik is voltak a szereloknek. Egy nagyobb kulfoldi turara ugy mentek, hogy a lizingelt kisbuszost vagy nem osztottak be, mert tul sokba kerult volna a km-dij, amit a lizingcegnek meg kellett volna fizetni, vagy attol a szerelotol vette at a kisbuszt, aki ceges tulajdonban levo kisbuszt vezetett. Ekkor mindketto befaradt a kozpontba, kipakoltak-bepakoltak a buszok tartalmat, majd az egyik addig szallodaban lakott, amig a masik nem jott vissza a buszaval, megint pakoltak es mehetett mindketto haza. Hogy ez a cegnek mennyire erte meg azt nem tudom, de egyszeruen vicc volt. Ugyanugy, ha tobb, mint 100 km/nap-os ut volt betervezve, akkor mar berelni kellett, mert az olcsobb volt, mint a lizingelt autoval utnakindulni.

silent man 2016.02.24. 09:10:07

2.200.000-ig 4 db Focus 1.6 D kombi van, egyiknél sincs megemlítve, hogy magyarországi lenne.

Először is, ha költség oldalról kellene közelíteni, akkor kár új autóban gondolkodni, ha pedig ez feltétel, akkor minek kellene eladni egy új kora óta karbantartott 100.000 km-t futott kocsit, amivel még jó sokáig nem lehet gond, hacsak nem eleve szart vett a cég. Vegyen egy koreai dízel kombit, 5-7 év garanciával, esetleg egy Auris hibrid kombit, az örökös, mint a nyomorúság, 5 literes fogyasztással.
Persze, ha valaki arra izgul, hogy mindenképpen be szeretni nyelni az első évek orbitális értékvesztését és akkor adni el, amikor már ez a tétel sokkal kisebb, akkor hajrá.

Krumpli Bogart 2016.02.24. 09:39:50

Nekem van egy kisvállalkozó ismerősöm, aki MINDENT bérel. Egy olyan kisvállalkozástól, amelyiknek csak a neki bérbe adott eszközeiből származik minimális bevétele és nincs is más eszköze, csak azok, amit neki bérbe ad.
A végrehajtó meg "bekaphassa". :)

Gekko 2016.02.24. 09:50:01

@silent man: Én az autókhoz nem értek, viszont cashflowt és befektetést napi szinten követem a saját cégemnél. Így aztán a bérlet az, ami logikusan szóba jöhet, pláne, hogy azért a saját befektetést nem 4% hozamra tervezzük.
Cég esetén senki sem akar bajlódni a szervíz / kerékcsere / csereautó logisztika nyűgjével, ugyan is a kollégáim felé az értékteremtés az elvárás.
Nyilván mindenki más helyzetben van, de mi tartósbérlünk, a tőkénket meg inkább használjuk. És nincs nyűgünk a kocsikkal.
Persze ez is csak olyan, mint a foci, mindenki tudja a tutit. Szóval, ha gondolod, vegyél használt autót, és üzemeltesd 100 -200 kitudja hány ezer kilométerig, valszeg igazad is van. De ha cég vagy. és az auto termelőeszköz, akkor más a helyzet / más szempontok játszanak.

silent man 2016.02.24. 11:17:49

@Gekko: Saját, egyszemélyes vállalkozásom van, ezért én kénytelen vagyok a cashflow-t figyelemmel kísérni, még ha nem is így hívom.
Az általad emlegetett logisztikához nem kell logisztikus, mert :
- a jelzett futásteljesítmény évi egyszeri, maximum 2 órás tartózkodást jelen a szervizben (ha nem, rossz autót választottál)
- a két kerékcsere kétszer fél óra, két kerékszett esetén kétszer 10 perc
- ezen műveletek idejére nem kell csereautó, ha igen, akkor pörög annyira a cég, hogy ki tudjam fizetni az autót

Élő példával is szolgálhatok : meglévő személygépkocsi, 10 éves, 400 000 km-t futott, átlagfogyasztása kereken 5 liter, éves karbantartáson kívül gumik, fékek cseréje volt szükséges, semmi más. Értékvesztése 10 év alatt nagyjából 5 millió ft, de ez kétszer akkora futás, mint a példában lévőé.

A bérlet egy szolgáltatás és pénzbe kerül. Más a helyzet, ha nem cél a saját tulajdon, illetve ellenvetésem a fenti kalkulációra vonatkozik, nyilván lehetséges olyan konstrukció, ami megéri.

Pillanatragasztó (törölt) 2016.02.24. 13:33:12

1) Tehát a lízingcég tulajdonképpen egy jótékonysági intézmény.
2) Én annak is örülnék, ha megmutatnátok, melyik az a "német gyártmányú, családi diesel kombi, melynek vételára bruttó 5 580 000 Ft"
3) Lemaradt az (x)

Burgermeister 2016.02.24. 17:49:29

a számokat át kellene gondolni.....

GabikA 2016.02.24. 20:07:32

2M-ert keresek 5 eves nemet dizel kombit valos 100k km-el. Szerintem barmennyit megveszek ennyiert... :D

a hahun a legolcsobb ilyen autok 2.8M-nel kezdodnek

zsoci 2016.02.24. 20:27:18

Hát ezt én erősen cáfolnám. A tartósbérlet egyáltalán nem jó, sőt rossz. Ha évi 20.000k-el számosz, akkor idióta az aki 3 évesen eladja? Évi 20.000 legalább 10 éves koráig meg kell tartani. Eleve a cserélgetés rossz. Ez az egyik leginkább ellenszenves a bérletben, mert azok a jobb eladási ár miatt (persze magánszemélytől, vissztekert órával hirdetve) eladják.

Ráadásul véletlenül, mindig kerül elő valami plusz költség, plusz kilóméterdíj stb.
Ráadásul nem számol azzal, hogy a vállakozás, mivel ez beruházás, ezzel csökkenti az adóalapját.
Szerintem épeszű vállalkozás csak megvesz egy termelő eszközt, nem bérli azt.

Ja és ahogy a kollega írta: minden járulékos költség erősen túl van árazva, a bérleti díj meg erősen alul. Mi éreltünk autót a cégnél, ahhol dolgoztam, hát sok jó nem sült ki belőle.

Gábor Ser 2016.02.24. 20:55:18

Azt az egy millát 5 év alatt spórolod meg; ha a bérbeadó úgy gondolja, nem akkor cseréli le a gumikat amikor te akarod, a 25-75%-os arány csak egy álom családi kombi esetén..... Ha viszont egy rendes, 20 millás autót akarsz bérbevenni, egyből más arányok jönnek ki! Ráadásul, ha a NAV egy db kilométerre úgy gondolja, hogy az jogtalan volt, az egészre kirója a büntit kamatostól! Bezomány!

Matteo79 2016.02.24. 23:24:16

1. Nyilvan fizetett blogròl van szò.
2. A szamolas tobb helyen santit. Csodak nincsenek, a berlet altalaban ugyanannyuba kerul a nap vegen mint a sajat tulajdon.
3. A betlet rengeteg kotottseggel es kockazattal jar.
4. Akinek nics fogalma mi az a capex vagy opex pls ne szoljon hozza mert vakon repul.
5. Nem keves olyan cègberendezkedès van ahol megèri a tartòsbèrlet.
Ennyi.

petrobol 2018.02.16. 15:57:44

@silent man:
Milyen autó szerepel a példádban?
süti beállítások módosítása