Az egyik leggyakoribb kérdés, ami a tartósbérlet kapcsán felmerül, hogy „megéri-e”? Persze minden cég, minden eset más és más, hoztunk most egy konkrét példát, amin keresztül összevethetjük az autóvásárlást és a tartósbérlet konstrukciót.
Példánkban vegyünk egy német gyártmányú, családi diesel kombit, melynek vételára bruttó 5 580 000 Ft.
Ennek az autónak a bérleti díja tartósbérlet konstrukcióban öt éven át, évi 20 000 km futással számolva havi nettó 94 000 Ft. Ez az összeg tartalmazza az autó bérleti díján felül az összes egyéb felmerülő költséget a tankoláson és az útdíjakon kívül.
Azaz benne van például:
- az összes szerviz (kötelező szervizek, és az esetleges meghibásodások javítása)
- a téli és nyári gumik ára, cseréje, karbantartása, szezonon kívüli raktározása
- a kötelező biztosítás, a teljeskörű casco (a gap biztosítással együtt, amely egy totálkár vagy lopás esetén fedezi a könyv szerinti érték és a biztosító által fizetett díj közötti különbséget)
- a cégautóadó és gépjárműadó, valamint
- belföldi gépjárműmentés.
Lényegében a havi díjon felül tényleg csak tankolni kell az autóba.
A havi díjat megszorozva a 60 hónappal az autó teljes költsége nettó 5 640 000 Ft. Ha az autót nem 100%-ban használjuk üzleti célra, akkor erre még rájön a magánhasználat arányában az áfa is. Általánosságban mondhatjuk, hogy a 25% magán - 75% üzleti felhasználás reális, így az összegre a 27% áfa egynegyedét még számoljuk hozzá, így bruttó 6 020 700 Ft lesz a végösszeg, 25%-os magánhasználat esetén.
Az összeg több, mint a vételár, ráadásul a futamidő lejárta után az autót visszaadjuk. Vajon megéri ez így?
Nézzük meg, mennyibe kerül a vállalkozásnak, ha ugyanezt az autót megvásárolja inkább:
A vételár bruttó 5 580 000 Ft - vásárláskor semmilyen módon nem lehet a személyautó áfáját visszaigényelni - erre rájön a vagyonszerzési illeték, a KRESZ-ben meghatározott kötelező tartozékok stb., körülbelül 120 000 Ft. A használat végén levonódik az autó eladási ára, amit öt év múlva visszakapunk, ez piaci statisztika alapján 1 900 000 Ft, így a végösszeg 3 800 000 Ft lesz.
Eddig sokkal kevesebb, mint a tartós bérlet, de most jönnek az egyéb költségek, amikről az emberek hajlamosak megfeledkezni:
- Adók: évi 105 600 Ft
- Biztosítás (kötelező + Casco) évi 197 000 Ft
- Szerviz: évi 95 000 Ft. A szervizköltséget is több ezer autóra vetített statisztikai átlag alapján számítottuk, ennél szerencsés esetben lehet kevesebb, de akár sokkal több is, ahogy a 2 év garancia lejár. Feltételezzük, hogy a szervizelés hivatalos márkaszervizben történik. A szervizköltség ÁFÁ-jának felét lehet visszaigényelni a hatályos törvények szerint, így azzal számoltunk.
- Téli-nyári gumik költsége: évi 36 000 Ft, ugyanolyan gumikkal számoltunk, mint a tartós bérlet esetében, figyelembe vettük az évi 20 ezer kilométeres futásteljesítményt, és nettó összeggel számoltunk.
- Mind a gumik, mind a szervizköltség tekintetében a bérbe adó cég statisztikáiból indultunk ki, vagyis magánszemély esetén ez az összeg valószínűleg magasabb lenne, hiszen a bérbeadó több ezer autót szervizeltet, így jelentős volumenkedvezményt tud elérni ezeken a költségeken is.
És végül jön az egyik legfontosabb költség, amiről mindenki szívesen megfeledkezik, pedig egy üzleti tervben muszáj figyelembe vennünk. Ez a költség a befektetés alternatív költsége, vagyis az az elmaradt hozam, amit akkor realizálhattunk volna, ha az autó vételárát a vállalkozásunk fejlesztésébe fektetjük inkább (pl árukészlet, berendezések, gépek vagy humán erőforrás). Azt feltételezzük, hogy a befektetett összeg egy szerény, évi 4%-os hasznot hozott volna, ha nem költjük el autóra, így keletkezik egy évi 223 000 Ft-os költségünk, vagyis egészen pontosan elmaradt hasznunk. Ez azért is fontos, mert felhívja a figyelmet a tartós bérlet egyik legfontosabb előnyére, arra, hogy nem igényel kezdeti, nagy összegű befektetést!
Az összes éves költségtételt összeadva kijön egy évi 656 600 Ft-os összeg, ez öt év alatt 3 283 000 Ft-ot jelent, ez hozzáadva az autó vételárához (mínusz az eladási ár) bruttó 7 083 000 Ft költséget jelent öt év alatt.
A különbség több mint 1 millió Ft! Ennyivel drágább, ha ragaszkodunk a saját tulajdonhoz. Ezt a pénzt másra is el lehetne költeni! És a tartós bérlet nemcsak pénzügyi előnnyel jár, hiszen még nem is beszéltünk a rengeteg kényelmi szolgáltatásról, a biztonságérzetről, és a kiszámíthatóságról.